2016-08-17

Zakres zadań poszczególnych sekcji w MOPS

Zakres obowiązków, zasady działania poszczególnych sekcji i samodzielnych stanowisk pracy

Dyrektor

1.    Dyrektor odpowiada za działalność i realizację zadań Ośrodka.
2.    Do zadań Dyrektora należy w szczególności:
1)    kierowanie Ośrodkiem zgodnie z obowiązującymi przepisami,
2)    reprezentowanie Ośrodka we wszystkich sprawach dotyczących jego działalności,
3)    wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie udzielonego upoważnienia/ pełnomocnictwa właściwego organu gminy w przedmiocie zadań własnych gminy oraz zadań zleconych gminie i charakterze obligatoryjnym i fakultatywnym,
4)    realizacja zadań pomocy społecznej w zakresie zadań zleconych gminie oraz zadań własnych o charakterze obligatoryjnym i fakultatywnym,
5)    organizowanie działalności Ośrodka,
6)    organizowanie pomocy społecznej w gminie Nasielsk,
7)    kontrolowanie stopnia realizacji zadań przez pracowników Ośrodka,
8)    współdziałanie z istniejącymi na terenie gminy samorządami lokalnymi, instytucjami, organizacjami społecznymi i pozarządowymi, kościołami i związkami wyznaniowymi, zakładami pracy oraz osobami fizycznymi i prawnymi w realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej,
9)    opracowywanie przy współudziale głównego księgowego oraz kierowników poszczególnych sekcji planu finansowego Ośrodka oraz akceptowanie propozycji zmian budżetu według aktualnych potrzeb,
10)    nadzór nad działalnością Głównego księgowego,
11)    nadzór nad działalnością wszystkich komórek organizacyjnych Ośrodka,
12)    składanie Radzie Miejskiej w Nasielsku corocznych sprawozdań z działalności Ośrodka i przedstawianie potrzeb w zakresie realizowanych zadań,
13)    prawidłowa, zgodna z przepisami Ośrodka, polityka kadrowa,
14)    zabezpieczenie i ochrona mienia Ośrodka.

Główny Księgowy

1.    Główny Księgowy odpowiada za prawidłową realizację budżetu ośrodka i gospodarkę finansową, kieruje całokształtem zagadnień finansowych Ośrodka i jest odpowiedzialny za realizację tych zadań. Do obowiązków Głównego Księgowego należy:
1)    prowadzenie rachunkowości ośrodka,
2)    wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
3)    dokonywanie kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym ośrodka,
4)    dokonywanie kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
5)    organizowanie polityki księgowej i rachunkowości Ośrodka,
6)    kontrola legalności dokumentów dotyczących wykonania budżetu oraz jego zmian,
7)    opracowywanie zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu ośrodka i ich analiza,
8)    opracowywanie projektu budżetu ośrodka oraz uchwał i zarządzeń z nim związanych,
9)    nadzór nad prawidłowością sporządzania planów finansowych,
10)    opracowywanie zasad sporządzania, przyjmowania, obiegu i przechowywania dokumentów finansowych,
11)    współdziałanie z Dyrektorem w opracowywaniu planów finansowych Ośrodka,
12)    przygotowywanie i opracowywanie sprawozdań finansowych,
13)    sporządzanie analiz ekonomicznych z działalności Ośrodka,
14)    nadzór nad prawidłowym wydatkowaniem środków finansowych będących w dyspozycji Ośrodka, a przeznaczonych na określone cele i zadania,
15)    rozliczanie funduszu płac, nagród, świadczeń na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne,
16)    opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji, ustalanie wysokości odpisów amortyzacyjnych,
17)    zatwierdzanie rachunków i dowodów do wypłat,
18)    prowadzenie kontroli finansowej w Ośrodku,
19)    współpraca w zakresie całokształtu zagadnień finansowych Ośrodka ze Skarbnikiem Nasielska,
20)    terminowe i prawidłowe rozliczanie otrzymanych dotacji.

2.    W przypadku nieobecności, Głównego księgowego zastępuje pracownik na stanowisku ds. księgowych.
3.    Główny Księgowy ponosi odpowiedzialność za całokształt gospodarki finansowej Ośrodka.
4.    Główny księgowy nadzoruje pracę pracownika na stanowisku ds. księgowych.
5. Do zadań pracownika na stanowisku ds. księgowych należy:
1)    prowadzenie rachunkowości Ośrodka,
2)    pomoc przy opracowywaniu projektu budżetu ośrodka oraz uchwał i zarządzeń z nim związanych,
3)    wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
4)    sporządzanie projektów zarządzeń z zakresu gospodarki finansowej Ośrodka,
5)    księgowanie syntetyczne i analityczne Ośrodka,
6)    uzgadnianie wyciągów bankowych, kont syntetycznych, analitycznych, sald,
7)    sporządzanie zestawień obrotów i sald,
8)    wystawianie not księgowych,
9)    dekretowanie dokumentów księgowych,
10)    dokonywanie wstępnej kontroli dokumentów finansowych pod względem formalnym;
11)    rozliczanie inwestycji i księgowanie dokumentów,
12)    współpraca z poszczególnymi sekcjami Ośrodka w zakresie realizacji budżetu,
13)    sporządzanie sprawozdawczości budżetowej,
14)    sprawdzanie dokumentów finansowo-księgowych pod względem formalnym i rachunkowym,
15)    dokonywanie kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym Ośrodka,
16)    prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia Ośrodka,
17)    prowadzenie na podstawie dowodów księgowych ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
18)    opracowywanie zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu i ich analizy,
19)    przygotowywanie i opracowywanie sprawozdań finansowych i budżetowych,
20)    sporządzanie analiz ekonomicznych z działalności Ośrodka,
21)    nadzór nad prawidłowym wydatkowaniem środków finansowych będących w dyspozycji Ośrodka, a przeznaczonych na określone cele i zadania,
22)    sporządzanie przelewów dotyczących list płac oraz rozliczeń z kontrahentami,
23)    obsługa i nadzór finansowy nad realizowanymi przez Ośrodek projektami współfinansowanymi ze środków Unii Europejskiej;
24)    dokonywanie rozliczeń z Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych;
25)    zabezpieczenie ośrodka w dostawy usług, materiały biurowe i niezbędny sprzęt;
26)    organizowanie i zabezpieczenie bieżących napraw i konserwacji;
27)    prowadzenie ewidencji materiałów biurowych;

Wszystkie komórki organizacyjne

1.    W celu właściwego wykonywania zadań, komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy zobowiązane są do bieżącej współpracy.
2.    Do właściwości poszczególnych sekcji i samodzielnych komórek Ośrodka należą sprawy mieszczące się w zakresie powierzonych zadań.
3.    Spory kompetencyjne pomiędzy sekcjami i samodzielnymi komórkami Ośrodka rozstrzyga Dyrektor.

Skierownicy lub wyznaczeni koordynatorze

1.    Nad pracami sekcji może sprawować nadzór kierownik lub wyznaczony przez Dyrektora pracownik – koordynator,
2.    Pracownicy zajmujący kierownicze i samodzielne stanowiska pracy zapewniają sprawne i właściwe wykonywanie zadań i powierzonych obowiązków w ramach swoich sekcji, a w szczególności:
1)    sprawują nadzór nad pracami podległych pracowników zatrudnionych w sekcji,
2)    zapewniają właściwe i terminowe realizowanie zadań określonych w regulaminie,
3)    rozstrzygają sprawy leżące w ich kompetencjach,
4)    przygotowują projekty uchwał oraz projekty zarządzeń w zakresie powierzonych im zadań,
5)    przestrzegają i sprawują nadzór nad przestrzeganiem przez podległych pracowników zasad ochrony danych osobowych,
6)    składają do administratora danych osobowych wnioski o zarejestrowanie nowych zbiorów danych osobowych lub wprowadzenia zmian do zbiorów istniejących,
7)    zgłaszają wnioski do Dyrektora Ośrodka o nadanie upoważnień podległym pracownikom przetwarzania danych osobowych,
8)    opracowują propozycje do projektu budżetu Ośrodka, propozycje zmian budżetu według aktualnych potrzeb oraz analizują stopień realizacji zadań,
9)    sporządzają sprawozdania merytoryczne z realizacji budżetu Ośrodka w zakresie swoich zadań,
10)    racjonalnie gospodarują środkami finansowymi zgodnie z planem budżetu Ośrodka, ponoszą odpowiedzialność za przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych,
11)    opracowują propozycje odpowiedzi na skargi, zażalenia i zapytania dotyczące podległych pracowników lub spraw prowadzonych przez sekcję,
12)    realizują zadania wynikające z ustaw, rozporządzeń, uchwał Rady Miejskiej, zarządzeń Burmistrza i zarządzeń Dyrektora,
13)    realizują zadania wynikające z poleceń Dyrektora,
14)    według swej właściwości współpracują z pracownikiem kadr i płac w zakresie zatrudnienia pracowników i organizacji szkoleń, opracowania zakresów obowiązków dla podległych pracowników oraz zakresu świadczenia usług przez osoby z którymi Ośrodek zawiera umowy zlecenie i o dzieło,
15)    dokonują okresowej oceny podległych pracowników w zakresie i na zasadach określonych odrębnym zarządzeniem Dyrektora,
16)    zapewniają właściwą realizację zadań przez podległych pracowników, a także realizację zadań wynikających z poleceń Dyrektora,
17)    przestrzegają oraz kontrolują przestrzegania przez podległych pracowników przepisów p.poż. oraz bhp,
18)    dokonują bieżącej kontroli celowości wydatków ponoszonych przez nadzorowane działy,
19)    prowadzą wewnętrzną kontrolę wydatkowania środków publicznych zgodnie z ustawą o finansach publicznych i ustawą o rachunkowości poprzez bezpośrednią współpracę z Głównym księgowym,
20)    stosują odpowiednie środki zabezpieczające przed dostępem osób nieuprawnionych do sprzętu komputerowego oraz ograniczające zniszczenie urządzeń i uszkodzenie baz danych,
21)    współpracują z organizacjami pozarządowymi i kościelnym osobami prawnymi w zakresie realizacji powierzonych lub zleconych zadań, analizują sprawozdania z wykonania zadań,
22)    opracowują w zakresie swych zadań informację do Biuletynu Informacji Publicznej, odpowiadając za ich terminowość i treść,
23)    akceptują udzielenie urlopu podległym pracownikom,
24)    wnioskują o awanse, przeszeregowania, nagrody i premie dla podległych pracowników.

Sekcja Ekonomiczno - Administracyjnej i Obsługi wykonuje zadania z zakresu:

1. Do zadań stanowiska ds administracyjnych, kadr, płac i usług opiekuńczych należy:
1)    rozliczanie i przekazywanie co miesiąc do ZUS składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe za ubezpieczonych oraz składek na fundusz pracy,
2)    rozliczanie delegacji służbowych i pobranych zaliczek,
3)    prowadzenie kasy Ośrodka, wypłacanie, przyjmowanie i odprowadzanie gotówki do banku, sporządzanie raportów kasowych,
4)    rozliczanie umów zleceń i umów o dzieło – naliczanie i przekazywanie podatków, obciążeń ZUS i składek zdrowotnych,
5)    sporządzanie list płac pracowników Ośrodka,
6)    sporządzanie list wypłat dla pracowników, którym przyznano ryczałty samochodowe,
7)    prowadzenie kartotek wynagrodzeń, kartotek wypłaconych zasiłków chorobowych, opiekuńczych, macierzyńskich, wychowawczych i świadczeń rehabilitacyjnych,
8)    sporządzanie comiesięcznych raportów rozliczeniowych ZUS DRA, RCA, RSA, RZA,
9)    naliczanie i wypłacanie wynagrodzenia chorobowego, zasiłku chorobowego, zasiłku macierzyńskiego, zasiłku opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego,
10)    naliczanie i wypłata zasiłku z ubezpieczenia wypadkowego,
11)    wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu do celów emerytalno-rentowych (ZUS Rp-7),
12)    prowadzenie spraw organizacyjnych, w tym przygotowywanie wewnętrznych aktów prawnych wydawanych przez Dyrektora Ośrodka,
13)    przygotowywanie dokumentów w przedmiocie zawierania i rozwiązywania umów o pracę,
14)    prowadzenie dokumentów w przedmiocie zawierania umów zlecenia i umów o dzieło,
15)    zgłaszanie do ubezpieczenia, wyrejestrowywanie oraz dokonywanie zmian danych osoby ubezpieczonej na obowiązujących drukach i przesyłanie do ZUS,
16)    prowadzenie spraw osobowych i akt osobowych pracowników Ośrodka,
17)    prowadzenie ewidencji pracowników zatrudnionych i zwolnionych,
18)    prowadzenie dokumentacji dotyczącej urlopów wypoczynkowych, szkoleniowych i innych wynikających z k.p. lub innych aktów prawnych,
19)    przygotowywanie dokumentacji związanej z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym pracowników, nagrodami jubileuszowymi oraz innymi nagrodami uznaniowymi,
20)    prowadzenie kart ewidencji czasu pracy dla każdego pracownika,
21)    sporządzanie list obecności pracowników,
22)    przygotowywanie zaświadczeń o zatrudnieniu na wniosek pracowników Ośrodka,
23)    prowadzenie rejestru upoważnień i pełnomocnictw udzielanych przez Dyrektora,
24)    wydawanie legitymacji służbowych pracownikom oraz prowadzenie rejestru wydanych legitymacji służbowych,
25)    zapewnienie przeprowadzania odpowiednich szkoleń pracowników w zakresie bhp i p.poż według obowiązujących przepisów,
26)    przestrzeganie terminów przeprowadzania badań lekarskich wstępnych, okresowych i kontrolnych zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie,
28)    prowadzenie ewidencji przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej dla poszczególnych pracowników,
29)    sporządzanie statystyki i prowadzenie odpowiedniej dokumentacji związanej z wypadkami w pracy oraz drodze do pracy i z pracy,
30)    prowadzenie spraw związanych ze szkoleniem zawodowym i podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników,
31)    sporządzanie sprawozdawczości i statystyki w zakresie spraw kadrowych i szkoleń,
32)    przygotowywanie wniosków emerytalnych i rentowych według potrzeb pracowników,
33)    informowanie pracowników o posiadanej dokumentacji służącej ustaleniu kapitału początkowego oraz o innych miejscach jej przechowywania,
34)    przyjmowanie dokumentacji od ubezpieczonego, zabezpieczenie jej oraz przesłanie do organu emerytalno-rentowego w ustalonym terminie.
35)    prowadzenie postępowań w zakresie zamówień publicznych;
36)    zadania z zakresu Karty Dużej Rodziny;
37)    prowadzenie składnicy akt;
38)    nadzorowanie pracy opiekunów oraz pielęgniarek;
39)    prowadzenie spraw związanych z obsługą samochodu służbowego oraz ewidencją biletów PKP i PKS

Do zadań stanowiska ds. kancelaryjnych i dodatków mieszkaniowych należy:

1)    przygotowywanie niezbędnych danych oraz wystąpień w przedmiocie sfinansowania wypłat dodatków mieszkaniowych i dodatków energetycznych,
2)    prowadzenie spraw związanych z dodatkami mieszkaniowymi i dodatkami energetycznymi zgodnie z obowiązującymi przepisami,
3)    przyjmowania wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego i deklaracji oraz przyjmowanie wniosków o przyznanie dodatku energetycznego,
4)    kwalifikowanie wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego i dodatku energetycznego,
5)    przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w celu ustalenia uprawnień do dodatków mieszkaniowych,
6)    naliczanie dodatków mieszkaniowych oraz dodatków energetycznych,
7)    sporządzanie projektów decyzji administracyjnych w zakresie dodatków mieszkaniowych oraz dodatków energetycznych,
8)    sporządzanie list wypłat dodatków mieszkaniowych i dodatków energetycznych,
9)    prowadzenie odpowiednich rejestrów dotyczących dodatków mieszkaniowych i dodatków energetycznych,
10)    prowadzenie komputerowych baz danych dotyczących dodatków mieszkaniowych i dodatków energetycznych oraz ich przetwarzanie dla potrzeb realizacji tych dodatków,
11)    utrzymywanie stałego kontaktu z zarządcami nieruchomości, na rzecz których przekazywane są dodatki mieszkaniowe,
12)    współpraca z pracownikami socjalnymi w celu udzielenia w uzasadnionych przypadkach kompleksowej pomocy w zakresie dodatków mieszkaniowych i dodatków energetycznych,
13)    sporządzanie sprawozdawczości i statystyki w przedmiocie dodatków mieszkaniowych i dodatków energetycznych,
14)    prowadzenie sekretariatu,
15)    prowadzenie spraw związanych z obiegiem dokumentów i obsługą kancelaryjną,
16)    prowadzenie spraw związanych ze skargami i wnioskami wpływającymi do ośrodka;
17)    prowadzenie rejestru skarg i wniosków wpływających do ośrodka.

Do zadań stanowiska ds. informatyki należy:

1)    prowadzenie dokumentacji i rejestru upoważnień dotyczących dostępu pracowników do danych osobowych,
2)    administrowanie i nadzór nad poprawnym działaniem sprzętu komputerowego w Ośrodku,
3)    opieka i nadzór nad infrastrukturą sieciową;
4)    instalacja programów użytkowych i zapewnienie sprawnego ich działania,
5)    zorganizowanie sieci komputerowej zgodnie z potrzebami Ośrodka oraz nadzór nad jej poprawnym działaniem,
6)    szkolenie pracowników wykorzystujących sprzęt komputerowy,
7)    stała analiza potrzeb Ośrodka w zakresie wyposażenia w sprzęt komputerowy i programy komputerowe, sporządzanie zapotrzebowań na sprzęt komputerowy,
8)    organizowanie napraw i konserwacji sprzętu komputerowego,
9)    modernizowanie sieci komputerowej w celu zapewnienia optymalnego wykorzystania w działalności Ośrodka,
10)    zarządzanie zabezpieczeniem systemów informatycznych w związku z ochroną danych osobowych i ochroną informacji prawnie chronionych,
11)    utrzymanie ciągłości pracy urządzeń komputerowych, sieciowych oraz oprogramowania,
12)    prowadzenie i aktualizacja oficjalnej strony internetowej Ośrodka,
13)    prowadzenie spraw z zakresu obsługi komunikacji elektronicznej, poczty elektronicznej ,
14)    pełnienie funkcji administratora systemu informatycznego.

Do zadań kierowcy należy:

1)    wykonywanie wszystkich wymaganych czynności związanych z codzienną obsługą powierzonego samochodu osobowego, w tym dbanie o jego należyty stan techniczny, czystość i porządek,

2)    prawidłowe prowadzenie kart drogowych,
3)    pilnowanie terminów przeglądów technicznych samochodu służbowego,
4)    przestrzeganie przepisów prawa o ruchu drogowym,
5)    wyjazdy w teren z pracownikami socjalnymi, opiekunami MOPS, a także w uzasadnionych przypadkach z dyrektorem i pozostałymi pracownikami MOPS,
6)    pilnowanie zgodności faktycznego zużycia paliwa z kartami pojazdu,
7)    pilnowanie terminu obowiązkowego ubezpieczenia OC,
8)    zgłaszanie przełożonemu niezwłocznie wszelkich zawinionych i niezawinionych kolizji i wypadków drogowych,
9)    usuwanie na bieżąco drobnych usterek w powierzonym pojeździe zauważonych w trakcie eksploatacji powierzonego pojazdu, a w przypadku niemożności ich usunięcia zawiadamiania przełożonego,
10)    zgłaszanie przełożonemu wszelkich braków sprzętu stanowiącego wyposażenie powierzonego pojazdu.

Do zadań zespołu usług opiekuńczych należy:

1)    pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych osobie której przyznano usługi opiekuńcze,
2)    pomoc w podtrzymaniu kondycji psychofizycznej osobie której przyznano usługi opiekuńcze,
3)    wykonywanie czynności higieniczno-pielęgnacyjnych wobec osoby której przyznano usługi opiekuńcze,
4)    przygotowywanie osobie której przyznano usługi opiekuńcze posiłków zgodnie z dietą dostosowaną do jej stanu zdrowia,
5)    utrzymywanie w czystości pomieszczeń zajmowanych przez osobę której przyznano usługi opiekuńcze,
6)    prowadzenie niezbędnej dokumentacji,
7)    podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia osób z zaburzeniami psychicznymi
8)    uczenie umiejętności zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych, funkcjonowania społecznego,
9)    zapewnienie pomocy w zaspokojeniu codziennych potrzeb życiowych, wspieranie w formie asystowania w codziennych czynnościach życiowych,
10)    pomoc w gospodarowaniu pieniędzmi, asystowanie przy ponoszeniu wydatków, pomoc w planowaniu budżetu,
11)    w miarę możliwości zapewnienie kontaktów z otoczeniem, współpraca z rodziną, podtrzymanie osób z zaburzeniami psychicznymi w ich samodzielności i sprawności
12)    pomoc w załatwianiu spraw urzędowych,
13)    usprawnianie zaburzonych funkcji organizmu.

Sekcja pomocy społecznej realizuje zadania z zakresu pomocy społecznej, wspierania rodziny, przeciwdziałania przemocy oraz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.

1.    Do zadań zespołu pracy socjalnej, aktywnej integracji i świadczeń pomocy społecznej należy w szczególności:
1)    świadczenie pracy socjalnej na rzecz osób, rodzin, grup i środowisk lokalnych w tym: organizowanie społeczności lokalnej,
2)    dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
3)    udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej,
4)    pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskaniu pomocy,
5)    udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
6)    pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych,
7)    współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa,
8)    inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin,
9)    współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowywaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia,
10)    w toku realizacji obowiązków kierowanie się zasadami etyki zawodowej oraz zasadą dobra osób i rodzin, poszanowaniem ich godności i prawa tych osób do samostanowienia,
11)    przeciwdziałanie praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę lub grupę zgłaszających się po pomoc,
12)    udzielanie osobom zgłaszającym się po pomoc pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy,
13)    zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia, chyba że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny,
14)    podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez udział w szkoleniach i samokształcenie,
15)    kompletowanie i prowadzenie dokumentacji osób korzystających z pomocy społecznej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
16)    opracowywanie planów pomocy, w tym związanych z realizacją zadań określonych w kontrakcie socjalnym,
17)    przygotowywanie i opracowywanie materiałów informacyjnych w przedmiocie stanu rozpoznania potrzeb społecznych na terenie działania Ośrodka,
18)    realizacja programów rządowych z zakresu pomocy społecznej,
19)    wspieranie rodziny i praca z rodziną na zasadach określonych w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2013 r., poz. 135, ze zm.),
20)    współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w obszarze dziecka i rodziny;
21)    występowanie do sądu w sprawach rodzinnych i opiekuńczych,
22)    tworzenie i realizacja programów i projektów z zakresu pomocy społecznej, w tym pozyskiwanie środków zewnętrznych,
23)    współudział w opracowaniu i realizacji strategii rozwiązywania problemów społecznych,
24)     organizowanie i prowadzenie działań aktywizujących osoby bezrobotne, w tym organizowanie prac społeczno – użytecznych;
25)     organizowanie pomocy rzeczowej;
26)     obsługa zespołu interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy;
27)     realizacja zadań wynikających z gminnego programu przeciwdziałania przemocy w tym: prowadzenie i organizowanie systemu wsparcia dla osób zagrożonych i dotkniętych przemocą;
28)     praca w ramach Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie i grupach roboczych;
29)     przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w miejscu zamieszkania klientów w tym na wniosek uprawnionych organów, a także w związku z prowadzoną pracą socjalną;
30)     prowadzenie postępowań w sprawach przyznania świadczeń pomocy społecznej;
31)     planowanie pomocy finansowej oraz monitorowanie czy udzielana pomoc spełnia swoje zadania;
32)     prowadzenie i zbieranie dokumentacji umożliwiającej potwierdzenie sytuacji materialnej i innych okoliczności uzasadniających przyznanie pomocy finansowej;
33)     współpraca z instytucjami w zakresie realizowanych zadań;
34)     udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
35)     organizowanie i realizacja dożywiania;
36)     organizowanie i udzielanie pomocy osobom bezdomnym;
37)     prowadzenie postępowań w związku z objęciem ubezpieczeniem zdrowotnym.
38)     planowanie świadczeń finansowych;
39)     prowadzenie postępowań w sprawach domów pomocy społecznej i współpraca z nimi;
40)     prowadzenie postępowań w sprawach kierowania na leczenie lub umieszczenie w domu pomocy społecznej bez zgody;
41)    organizowanie pogrzebów zmarłych z terenu gminy Nasielsk, w sytuacjach wymagających działań Ośrodka;
42)    promowanie i rozwój wolontariatu;
43)    współpraca przy analizie i ocenie potrzeb społecznych w celu sporządzania bilansów potrzeb w zakresie pomocy społecznej;
44)    współpraca z Dyrektorem i Głównym księgowym w celu prawidłowej realizacji budżetu ośrodka w zakresie świadczeń pomocy społecznej poprzez dokonywanie analiz realizacji planu;
45)    przygotowywanie i sporządzanie sprawozdań w zakresie pomocy społecznej;
46)    przygotowywanie wzorów decyzji administracyjnych w przedmiocie realizacji świadczeń z zakresu pomocy społecznej;
47)    prowadzenie komputerowej bazy danych klientów pomocy społecznej w Ośrodku i jej przetwarzanie dla potrzeb realizacji świadczeń,
48)    przetwarzanie przyjętych wniosków i wywiadów środowiskowych w komputerowych programach obowiązujących w Ośrodku,
49)    przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń pomocy społecznej i innych ustaw obowiązujących w Ośrodku, jak również o umieszczeniu podopiecznych w placówkach opiekuńczych,
50)     prowadzenie dokumentacji spraw związanych z realizacją świadczeń ubezpieczonych podopiecznych Ośrodka,
51)    prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Nasielsk,
52)    udzielanie pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Nasielsk,
53)    przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawach pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów,
54)    sporządzanie list wypłat i niezbędnych dokumentów i przekazywanie ich do realizacji do działu księgowości, prowadzenie niezbędnej dokumentacji związanej z realizacją świadczeń z pomocy społecznej, w tym:
a) prowadzenie rejestru świadczeń,
b) prowadzenie rejestru wydanych decyzji,
c) prowadzenie teczek zawierających decyzje,
55)    współpraca z powołaną przez Burmistrza komisją stypendialną i prowadzenie spraw związanych z wypłatą pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Nasielsk,
56)    współpraca z pracownikami socjalnymi w zakresie wprowadzania aktualnych danych zawartych w wywiadzie środowiskowym,
57)    sporządzanie sprawozdań w oparciu o komputerową bazę danych Ośrodka,
58)    przygotowywanie zaświadczeń dla klientów z zakresu pomocy społecznej,
59)    rozliczanie miesięczne obiadów dzieci zakwalifikowanych do korzystania ze stołówki szkolnej oraz osób zakwalifikowanych do korzystania z pomocy rzeczowej w formie gorącego posiłku,
60)    przestrzeganie terminowości realizacji świadczeń.

2.    Dyrektor Ośrodka powierza wyznaczonemu pracownikowi/om sekcji pomocy społecznej zadania związane z prowadzeniem Wolontariatu. Do zadań wyznaczonego pracownika/ów oprócz zadań i kompetencji wymienionych w ust. 1 należy:
1)    rozeznanie przy współpracy z pracownikami socjalnymi Ośrodka potrzeb wśród osób wymagających pomocy w ramach wolontariatu,
2)    koordynowanie udzielania osobom wymagającym pomocy dobrowolnych, bezpłatnych świadczeń przez wolontariuszy m.in.:
a)    pomoc w nauce,
b)    dotrzymywanie towarzystwa, głównie osobom starszym i niepełnosprawnym, np.: wspólne spacery, czytanie prasy, książek, rozmowy,
c)    pomoc w czynnościach przy prowadzeniu gospodarstwa domowego, np.: zakupy, drobne naprawy, pomoc w kontaktach z lekarzem, realizacja recept,
3)    prowadzenie niezbędnej dokumentacji w ramach punktu wolontariatu w tym:
a)    przygotowywanie umów z podmiotami i osobami korzystającymi z usług wolontarystycznych,
b)    rekrutacja wolontariuszy oraz przygotowywanie porozumień,
c)    opracowywanie planu pracy punktu oraz podział zadań i obowiązków,
4)    propagowanie idei wolontariatu,
5)    prowadzenie pośrednictwa wolontariatu,
6)    organizowanie spotkań, szkoleń i warsztatów podnoszących umiejętność wolontariuszy.

Do zadań stanowiska ds. asysty rodzinnej należy:

1)    opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikami socjalnymi Ośrodka,
2)    opracowanie, we współpracy z członkami rodziny, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej,
3)    analiza i ocena potrzeb w zakresie wspierania rodziny,
4)    udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,
5)    udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych,
6)    udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych,
7)    udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi,
8)    wspieranie aktywności społecznej rodzin,
9)    motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
10)    udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej,
11)    motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych,
12)    udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych,
13)    podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,
14)    prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci,
15)    prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną,
16)    dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, i przekazywanie tej oceny Dyrektorowi,
17)    monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,
18)    sporządzanie na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach,
19)    współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny,
20)    współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań jest niezbędna,
21)    organizowanie i realizacja wsparcia na rzecz dziecka i rodziny, w tym opracowywanie i realizacja gminnego programu wsparcia dziecka i rodziny.

1.    Sekcja Sekcji Świadczeń Rodzinnych wykonuje zadania z zakresu:
1)    świadczeń rodzinnych;
2)    funduszu alimentacyjnego;
3)    zaliczki alimentacyjnej;
4)    zasiłków dla opiekunów;
5)    świadczeń z tytułu wychowywania dzieci.
2. Nad pracami sekcji nadzór sprawuje Kierownik Sekcji Świadczeń Rodzinnych

3. Do zadań i kompetencji Zespołu Funduszu Alimentacyjnego w szczególności należy:
1)    analiza i ocena potrzeb w celu sporządzenia bilansów potrzeb w zakresie realizacji ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
2)    planowanie i realizacja budżetu ośrodka w zakresie realizacji ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
3)    przygotowywanie i sporządzanie sprawozdań w zakresie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
4)    współpraca z Głównym księgowym w celu prawidłowej realizacji budżetu w zakresie realizacji ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów poprzez dokonywanie analiz realizacji planu,
5)    prowadzenie postępowań oraz przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w zakresie realizacji ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
6)    realizacja obowiązków wynikających z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
7)    terminowa realizacja zadań wynikających z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz kontrolowanie stopnia realizacji,
8)    prowadzenie postępowań wobec dłużników alimentacyjnych,
9)    przeprowadzanie wywiadów alimentacyjnych i odbieranie oświadczeń majątkowych,
10)    prowadzenie egzekucji wobec dłużników alimentacyjnych,
11)    współpraca z komornikami i innymi organami,
12)    przyjmowanie wniosków oraz udzielanie informacji z zakresu ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
13)    kwalifikowanie wniosków o przyznanie świadczeń z zakresu ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
14)    prowadzenie dokumentacji spraw związanych z realizacją ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
15)    prowadzenie teczek decyzyjnych klientów,
16)    prowadzenie odpowiednich rejestrów dotyczących dokumentacji z zakresu ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
17)    prowadzenie korespondencji,
18)    prowadzenie komputerowej bazy danych osób ubiegających się o świadczenia z zakresu ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz jej przetwarzanie dla potrzeb realizacji tych świadczeń,
19)    sporządzanie list wypłat świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz niezbędnych dokumentów do realizacji wypłat przez dział księgowości,
20)    miesięczne sporządzanie informacji niezbędnej do zapotrzebowania środków finansowych na realizację wypłat z zakresu ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
21)    ustalanie wysokości środków finansowych na wypłatę świadczeń z zakresu ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz kosztów związanych z obsługą tych świadczeń, niezbędnej do opracowania rocznego planu działalności Ośrodka w tym zakresie.

4. Do zadań i kompetencji Zespołu Świadczeń Wychowawczych i Rodzinnych w szczególności należy:

1)    analiza i ocena potrzeb w celu sporządzenia bilansów potrzeb w zakresie realizacji ustawy o ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,
2)    planowanie i realizacja budżetu ośrodka w zakresie realizacji ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,
3)    przygotowywanie i sporządzanie sprawozdań w zakresie ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci,
4)    współpraca z Głównym księgowym w celu prawidłowej realizacji budżetu w zakresie realizacji ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci poprzez dokonywanie analiz realizacji planu,
5)    prowadzenie postępowań oraz przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w zakresie realizacji ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,
6)    realizacja obowiązków wynikających z ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,
7)    terminowa realizacja zadań wynikających z ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, oraz kontrolowanie stopnia realizacji,
8)    przyjmowanie wniosków oraz udzielanie informacji z zakresu ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,
9)    kwalifikowanie wniosków o przyznanie świadczeń z zakresu ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,
10)    prowadzenie dokumentacji spraw związanych z realizacją ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,
11)    prowadzenie teczek decyzyjnych klientów,
12)    prowadzenie odpowiednich rejestrów dotyczących dokumentacji z zakresu ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,
13)    prowadzenie korespondencji,
14)    prowadzenie komputerowej bazy danych osób ubiegających się o świadczenia z zakresu ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, oraz jej przetwarzanie dla potrzeb realizacji tych świadczeń,
15)    sporządzanie list wypłat świadczeń wychowawczych oraz niezbędnych dokumentów do realizacji wypłat przez dział księgowości,
16)    miesięczne sporządzanie informacji niezbędnej do zapotrzebowania środków finansowych na realizację wypłat z zakresu ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,
17)    ustalanie wysokości środków finansowych na wypłatę świadczeń z zakresu ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, oraz kosztów związanych z obsługą tych świadczeń, niezbędnej do opracowania rocznego planu działalności Ośrodka w tym zakresie.
18)    analiza i ocena potrzeb w celu sporządzenia bilansów potrzeb w zakresie realizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów,
19)    planowanie i realizacja budżetu ośrodka w zakresie realizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, ,
20)    przygotowywanie i sporządzanie sprawozdań w zakresie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, ,
21)    współpraca z Głównym księgowym w celu prawidłowej realizacji budżetu w zakresie realizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, poprzez dokonywanie analiz realizacji planu,
22)    prowadzenie postępowań oraz przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w zakresie realizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów,
23)    realizacja obowiązków wynikających z ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów,
24)    terminowa realizacja zadań wynikających z ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów oraz kontrolowanie stopnia realizacji,
25)    przyjmowanie wniosków oraz udzielanie informacji z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów,
26)    kwalifikowanie wniosków o przyznanie świadczeń z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, ,
27)    prowadzenie dokumentacji spraw związanych z realizacją ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, ,
28)    prowadzenie teczek decyzyjnych klientów, prowadzenie odpowiednich rejestrów dotyczących dokumentacji z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów,
29)    prowadzenie korespondencji,
30)    prowadzenie komputerowej bazy danych osób ubiegających się o świadczenia z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, a także jej przetwarzanie dla potrzeb realizacji tych świadczeń,
31)    sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych oraz zasiłków dla opiekunów oraz przygotowywanie niezbędnych dokumentów do realizacji wypłat przez dział księgowości,
32)    miesięczne sporządzanie informacji niezbędnej do zapotrzebowania środków finansowych na realizację wypłat z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów,
33)    ustalanie wysokości środków finansowych na wypłatę świadczeń z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, a także kosztów związanych z obsługą tych świadczeń, niezbędnej do opracowania rocznego planu działalności Ośrodka w tym zakresie.

1.    Do zadań Klubu Senior+ należy:

1)    zapewnienie wsparcia seniorom (osobom nieaktywnym zawodowo w wieku 60+) przez umożliwienie korzystania z oferty na rzecz społecznej aktywizacji, w tym prozdrowotnej, obejmującej także usługi w zakresie aktywności ruchowej lub kinezyterapii, a także oferty edukacyjnej, kulturalnej, rekreacyjnej i opiekuńczej, w zależności od potrzeb stwierdzonych w środowisku lokalnym i realnych możliwości Klubu Senior +,
2)    zapewnienie potrzeb towarzyskich w tym w miarę możliwości kulturalnych, w ramach spotkań towarzyskich, imprez okolicznościowych, zajęć kulturalnych,
3)    możliwość dostępu do urządzeń i środków służących utrzymaniu higieny osobistej,
4)    udostępnianie sprzętu audiowizualnego, rehabilitacyjnego oraz komputera z dostępem do Internetu,
5)    organizowanie zajęć w ramach terapii zajęciowej,
6)    świadczenie pracy socjalnej w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych,
7)    organizowanie innych zajęć w zależności od potrzeb usługobiorców i realnych możliwości Klubu,
8)    współpraca z organami administracji samorządowej, instytucjami, organizacjami społecznymi i pozarządowymi, kościołami i związkami wyznaniowymi oraz zakładami pracy w celu rozwijania nowych form działalności.
9)    przyjmowanie wniosków oraz wydawanie Nasielskiej Karty Seniora.
2. Klub Senior+ jest komórką organizacyjną podległą bezpośrednio Dyrektorowi ośrodka.
3. Szczegółowe zadania, obowiązki i organizację Klubu Senior+ określa regulamin.

Do zadań samodzielnego inspektora ochrony danych osobowych należy w szczególności:
1)    prowadzenie rejestru czynności przetwarzania danych osobowych przez Ośrodek, jako administratora danych osobowych,
2)    pełnienie roli punktu kontaktowego dla osób, których dane dotyczą,
3)    monitorowanie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych oraz Polityki ochrony danych w ośrodku,
4)    prowadzenie ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych,
5)    szkolenie pracowników z zakresu ochrony danych osobowych.

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..